Po zawodach…czas wcale nie łatwy

Po zawodach…czas wcale nie łatwy

Po zawodach…czas wcale nie łatwy

Tak naprawdę nie wiem komu ten czas „po zawodach” bardziej się przydaje, nam trenerom czy wam zawodnikom.

To jest chyba jedyny okres, gdzie nic nie robimy. Nawet po Mistrzostwach Polski w zimie wchodzimy dalej w pracę, ale totalnie inną. Jedyne 2 tygodnie kiedy nie spotykamy się z wami, nie trenujecie pod naszym okiem. Odpoczywamy i nabieramy na nowo chęci do pracy i do siebie nawzajem. A dodatkowo my robimy dobre podsumowanie minionego czasu. Wy macie czas na wakacje z rodziną. My walczymy z ogarnianiem lata i planowaniem już zimy, wy zaczynacie za nami tęsknić (tu powinna być minka płaczem…)

Tak czy inaczej to nie łatwy okres, w szczególności jak nie wszystko zagra na zawodach. Tak też było teraz. 5 dni zajął mi powrót na dobre tory. Przez pięć dni, niekoniecznie żywa emocjonalnie i przyswajająca wiedzę. Wciąż na zawodach. 2 pierwszych dni zbytnio nie pamiętam, bo tedy byłam no livem, a reszta to po prostu powrót do normalności. dziwnie może to brzmi, ale naprawdę po tak intensywnym weekendzie,tygodniu czy miesiącu te kilka dni jest tragiczne. Chciałabym się totalnie odciąć, ale nie potrafię. Muszę najpierw mocno podsumować to co było, przeanalizować dobre i złe rzeczy i potem jest spoczko. Potem po mału nabieram chęci do pracy z Wami (znów minka).

A co to tak boli? i spać nie daje po nocach?

Jak dobre zawody za nami i jednocześnie jak nieudane. Z takim niesmakiem dawno nie wracałam. Czasami było tak, że mieliśmy kilka medali i byłam mega szczęśliwa, a teraz no nie do końca. Tak wiele dobrego i tak wiele zawalonych rzeczy. Już myślałam, że zamieniłabym jeden medal za po prostu dobrze wykonaną robotę…ale nie wiem który (znów ta minka). Nie o żadnego bym nie oddała!

Tak naprawdę zależy mi bardzo na tym, abyście wykonywali minimum 3/4 swoich możliwości, a tu, na tych Mistrzostwach to było tak mało…starałam się przez pierwszych kilka dni skupić się nad pozytywami, ale jak cień łaziła za mną myśl, co u Was zawiodło no i kiedy?!

i taki mądry Pan, którego znacie, ale jest często niewidoczny, taki wasz Anioł Stróż w szkole, powiedział coś co mnie oświeciło: „zrobić Mistrzostwo to jedno, ale obronić Mistrzostwo to całkiem coś innego”. I tak udało się to zrobić- nasz Klub jest pierwszym Klubem w Pucharze Polski w lecie, ale wciąż mało mnie to satysfakcjonuje.

Natomiast ta myśl zmienia i kreuje nowe tory. Wiele wyjaśnia i wiele nakazuje. I tak naprawdę to jest przyczyna i rozwiązanie tego co mnie trapi.

Na teraz najważniejsze to, że wynieśliśmy niezmiernie ważną lekcję z tych zawodów. Kto z Was będzie umiał i chciał ją zrozumieć, ten będzie lepszy i silniejszy na przyszłość.

Wszelkie sukcesy i porażki jakie nas tam spotkały, powinny być tylko motywatorem do lepszej pracy.

Kto nie wie o jakiej lekcji mówię?

To Pani na P….. skopała nam tyłki, a mi w szczególności.

Tu też mnie znajdziesz!

@Po_drugiej_stronie_lunety

@aga_cyl_official

Dzień dobry Szaleńcy

Dzień dobry Szaleńcy

DZIEŃ DOBRY SZALEŃCY

Coraz więcej w naszej grupie osób, które trzeba hamować. Tak właśnie hamować, żeby sobie krzywdy nie zrobili. Osobiście wolę tę grupę niż, tych których dzień w dzień należałoby z miotłą ganiać, żeby ich motywacja wzrosła, żeby zmuszać ich do aktywności fizycznej. Oj, ostatnie słowa są dla mnie mocno abstrakcyjne.  Młodzi ludzie chcieliby być w centrum uwagi, kto by zresztą nie chciał, chcieliby dobrze wyglądać, być silni, piękni i przebojowi, ale niestety duża grupa nic w tym kierunku nie robi. Oh nie!, robią- narzekają.

Przecież chłopcy, którzy dbają o swoją tężyznę fizyczna, siłę i wygląd oraz dziewczynki chcące wyglądać pięknie, zgrabnie, a nawet poruszać się bosko na 15cm szpilkach, no muszą uprawiać jakikolwiek sport/ ruch. Biegać, ruszać się, siłownię odwiedzać, pływać, skakać i do tego trzeba to robić stosunkowo regularnie. Tak regularnie jak jesteśmy w stanie narzekać lub się uśmiechać. Dlatego zmuszanie kogokolwiek do wysiłku fizycznego jest dziwne, ponieważ podstawą ruchu jest dobry wygląd i samopoczucie. Oczywiście u dorosłych nie zawsze to tak pięknie funkcjonuje, ponieważ niektórzy naprawdę nie mają na nic czasu, a jak już go mają to marzą o łóżku (i totalną bzdurą jest gadanie, że przy dobrej organizacji i chęciach jesteśmy w stanie wszystko zrobić). Natomiast wy sportowcy, macie wszystko podane na tacy, wystarczy korzystać.

No i odbiegłam nieco od tematu. Wracając dziś chciałabym się zajęć freekami sportowymi którzy:

  • Wiecznie mają mało
  • Non stop nadrabiają zaległości treningowe
  • Rzadko jesteśmy w stanie ich zadowolić treningami
  • Prawie nigdy siebie nie uszczęśliwiają
  • Mocniej, szybciej, lepiej
  • Teraz, już natychmiast
  • Gdyby sukcesy były budowane tak szybko jak mini- niepowodzenia potrafią rujnować, łaziliby w kosmosie, a tak kopią w stronę Chin.

Moje drogie kochane wariaty treningowe, czasem przeoranie się na treningu nie jest dobrym pomysłem. Oczywiście pracę zawsze, ale to zawsze należy wykonać w 110%, aby dojść na szczyt, ale wcale nie oznacza to, że np. przez 4 godziny marszobiegu mamy mieć III zakres! lub że na spokojnym treningu na rowerze, ścigamy się przez ¾ czasu z własnym cieniem. I tak w kółko, dzień w dzień, minuta w minutę, bez odpoczynku, a rezultat? Słaby i coraz gorszy z każdą chwilą. Wasze samopoczucie? Katastrofa i leci na łeb na szyję, bo wyniki się pogarszają. Jesteście po prostu przemęczeni. Tylko przy systematycznych długich treningach, przy dużych obciążeniach, brak odpoczynku oznacza znaczny spadek formy- zmęczenie, a w przewlekłych stanach „zajechanie”. Dlatego czasem warto zwolnić, nauczyć się odpoczywać poprzez trening i nigdzie nie pędzić. Po prostu machnąć trening tlenowy w tlenie, ale w 110%- nie stać, nie gadać, nie pić 10min, nie człapać poniżej swoich możliwości- solidnie go wykonać.

A kiedy przyjdzie moment na moc, szybkość, wariactwo to wtedy dokładać! Naprawdę jeśli nie wyrobicie solidnych fundamentów pracy tlenowej, stabilizacji, techniki, to na nic będą wasze moce na szybkich treningach i zawodach. Będziecie jak flaczki z olejem- bezsilni i wyeksploatowani. Pora nauczyć się odpoczywać na treningach, kontrolować się oraz dbać o swoje ciało- dobrym posiłkiem, nawodnieniem, rozbieganiem, gimnastyką czy wałkowaniem. Dobry trening to nie tylko „machnięcie” szybko, mocno, pobicie kolejnego rekordu. To również to, co się dzieje potem, aby się porządnie zregenerować i by nie doprowadzić do przemęczenia czy choroby.

Ci z was, którym wiecznie mało, czasem warto uwierzyć trenerowi i rzucić okiem na plan treningowy, zadane obciążenia i realistycznie zastanowić się czy konieczne jest teraz takie eksploatowanie siebie, najdłuższe lub najszybsze pokonanie trasy?

Wy, którzy macie poczucie, że jesteście z tyłu, że musicie nadrobić stracony czas, pominięty trening itp. naprawdę wierzycie w to, że da się to nadrobić? Robią podwójnie, za szybko, na już?

Właśnie nie!

Trzeba w tym samym tempie kontynuować przerwaną pracę, solidnie i cierpliwie, po prostu robić swoje. Jeśli zatrzymała was choroba, to gorszym jest szalony powrót. Tu trzeba być ostrożnym i budować krok po kroku to, co nam babsko choróbsko zabrało. Tylko tak jesteście w stanie wrócić szybko do swojego optymalnego stanu.

Freeki, którzy mają niedosyt pracy i są nieszczęśliwi jak trening to tylko 2h jazdy na rowerze w II zakresie- spójrzcie na swój rozwój globalnie i zadajcie sobie pytanie o celowość takiej pracy. Jak nie znaleźliście do tej pory odpowiedzi to zapytajcie trenera, nim sami wymyślicie ambitniejszą pracę. Nie jesteście w stanie siebie uszczęśliwić, bo wciąż Wam mało, ale zechciejcie popatrzeć na swoją pracę pod tym kątem: Wczoraj miałem/am długi mocny trening na nartorolkach, dziś mam długi marszobieg, po co on?- dla regeneracji. Inna praca w tlenie pozwoli rozprowadzić zakwaszenie mojego organizmu, dzięki czemu dojdę do siebie szybciej, całkiem możliwe że już jutro będę w stanie wykonać podobną pracę na rolkach, a nawet lepszą. Muszę jednak pamiętać, aby zrobić zadanie solidnie i faktycznie biegać na niskim pułapie (choć moje ciało odmawia posłuszeństwa, a mimo tego niedosyt dnia wczorajszego pcha do szaleńczego marszu), pić, jeść i się gimnastykować.

Nie zawsze mocniej, szybciej przynosi upragniony rezultat. Czasem lepiej odpuścić i zrobić wolniej i nie dopracować niż być „zajechanym”. Z tego stanu lepiej wyjść jak z symbolicznego niedotrenowania. Owszem jeśli ktoś trenuje nieregularnie, nie robi dużych obciążeń, nie ma napiętego planu, to treningi na „mocniej, szybciej” mogą przynieść dobry rezultat. Tylko do pewnego czasu, ponieważ musicie mieć podstawy pracy jak wytrzymałość czy siła.

Zawodniku nastawiony na teraz, już, natychmiast, mistrza nie zbudujesz w dzień. Mistrz to ciągły proces- kształtowanie, budowanie, popełnianie błędów, wychodzenie z nich, praca, nauka, samodoskonalenie. Ci z Was, którzy mają talent, początkowo są w lepszej sytuacji, ale czy to, że już masz wynik, dobry wynik na skalę kraju, czy to powoduje że jesteś już Mistrzem? Nie! Mistrz to powtarzalność, wielokrotność w zdobywaniu medali, wspaniałych występów, to nie przypadkowy medal na  MP, ME, MŚ czy nawet IO. Mistrzem staniesz się wtedy, gdy będziesz w stanie powtarzać, a to jest ciągła i systematyczna praca.

Dzieci ambitne, nie pozwalacie sobie na popełnianie błędów. Przecież jesteśmy tylko ludźmi i takie błędy możemy, a nawet musimy robić. Wtedy najszybciej się uczymy, ale tylko wtedy, gdy jesteśmy dla siebie wyrozumiali. Tzn. gdy błąd przez nas popełniany nie oznacza przysłowiowego „gwoździa do trumny”, bo sobie go wybaczyć nie potrafimy i zepsuł nam cały miesiąc, ale wtedy kiedy potrafimy się do niego przyznać, wyciągnąć wnioski i zostawić go za sobą, jako kolejną lekcję, o której jedynie pamiętamy w kontekście „nie powtórzę tego więcej”.

A sukces niech was buduje. Sukces to nie tylko medal, progres. Sukcesem może być każdy solidnie i dobrze wypracowany dzień. Skończony trening, który wykonaliście na maksimum możliwości i oczywiście zgodnie z założeniami. To jest to wszystko, co uda ci się wykonać dobrze plus gratyfikacje za dodatkowe rzeczy. Bo dlaczego każdy dzień nie może być sukcesem?

My umniejszamy swoje osiągnięcia i sukcesy, a z błahych spraw robimy armagedon, który zaraz zniszczy świat i wszyscy zginiemy!

Chciałabym, abyście byli inteligentni i coraz bardziej profesjonalni. Ufali trenerom, bo ściąga to z was dość spory kawałek stresu i niepotrzebnego myślenia. Chciałabym żebyście potrafili doskonale czytać i rozumieć swoje ciało, swój organizm, po to by wiedzieć kiedy i jak odpoczywacie, a kiedy i jak znaczy mocno, szybko i kiedy dzieje się coś niepokojącego, co trzeba powiedzieć trenerom. Tak naprawdę tylko wy wiecie jak się czujecie, my nie jesteśmy w stanie wejść w wasze wnętrze i sprawdzić. My możemy obserwować i poznawać, żeby wychwycić ten zły moment. Jednak kiedy Wy nie powiecie szczerze i obiektywnie, że:

„tak, jestem zmęczony/a”

„źle się czuje”

„mam fatalny dzień, bo w nocy nie spałem/am”

I ukrywacie to co wam dolega, bo ambicja szaleje, to wbijacie sobie właśnie „gwoździa do trumny”.

Podsumowując pracujcie na 110% w odpowiedni jakościowy sposób, pamiętając czasem, że:

– lepiej ciut mniej jak za dużo

– dalej bądźcie szaleńcami, ale wyrozumiałymi dla siebie

– doceniajcie siebie

– rozmawiajcie z trenerami

– bądźcie mistrzami

– bądźcie profesjonalistami

– bawcie się tym i kochajcie to co robicie!

Tu też mnie znajdziesz!

@Po_drugiej_stronie_lunety

@aga_cyl_official